Już od 6 marca obowiązywać będzie nowa polityka cookies – Google Consent Mode v2, która jest obowiązkowa i musimy ją wdrożyć, ponieważ jej brak będzie oznaczał spore ograniczenia. Poniżej kilka informacji wprowadzających w temat polityki Consent Mode.

Czym jest polityka  CONSENT MODE?

Tryb uzyskiwania zgody, to funkcja stosowana na stronach internetowych, która pozwala użytkownikom kontrolować, jakie dane są zbierane o ich aktywności online.

Działanie w praktyce.

Po przejściu na stronę internetową, która używa Consent Mode, użytkownikowi wyświetla się „okienko” z informacją o zaakceptowaniu lub odrzuceniu zgody na przetwarzanie plików cookies. W rzeczywistości Google pyta internautę o zgodę na zbieranie danych dotyczących zachowania w witrynie – przeglądanych stron, produktów oraz klikanych reklam.

Należy jednak odróżnić, że oprócz zgód, które czasami pokazują się internautom, obowiązkowo trzeba będzie się zgodzić lub nie na śledzenie przez Google. Jest to zmiana dotycząca wyłącznie śledzenia zewnętrznego, co oznacza, że użytkownik musi wyrazić świadomą decyzję dotyczącą tego, czy zgadza się na śledzenie swojej aktywności przez Google poza daną witryną.

Co uległo zmianom w GOOGLE CONSENT MODE V2?

To nowa wersja mechanizmu zgody Google (Consent Mode), która ułatwia użytkownikom zarządzanie zgodą na śledzenie reklamowe, przede wszystkim za pośrednictwem plików cookies. Tryb uzyskiwania zgody w wersji 2 dotyczy różnych produktów Google, w tym Google Analytics, Google Ads i Google Tag Manager. Google Consent Mode-V2 ma na celu zwiększenie prywatności użytkowników w internecie – pozwala na zbieranie danych o działaniach internauty związanych z reklamą i analizą, jedynie po uzyskaniu przez niego wyraźnej zgody.

Przeczytaj: Jak pozycjonować stronę internetową.

Co się stanie, jeżeli nie wdrożymy nowej polityki?

Istnieją 2 kluczowe kwestie, które związane z wdrożeniem GCM-V2 należy zrozumieć i zaimplementować:

  1. Dane prezentowane przez Google Analytics staną się mniej dokładne, jeżeli Consent Mode-V2 nie zostanie wdrożony.
  2. Konieczne jest dokładniejsze zatroszczenie się o implementację odpowiednich mechanizmów blokujących śledzenie bez jednoznacznej zgody użytkownika (czyli komunikatu i kodu blokującego), ponieważ w przeciwnym razie reklamy Ads mogą zostać zablokowane, a właściciel witryny w wyjątkowej sytuacji może zostać pozwany do sądu za śledzenie użytkownika bez zgody.

Niestety zwykłe darmowe wtyczki wyświetlające zgodę na politykę cookie tego nie załatwią, dlatego potrzebne jest użycie płatnego narzędzia cookiebot.com, którego cennik znaleźć można tutaj: https://www.cookiebot.com/en/pricing/

Implementacja narzędzi oraz wtyczek.

Implementacja również nie należy do najprostszych, ponieważ wszystkie narzędzia analityczne (Google Analytics, Google ADS, Facebook ADS, Google Adsense, Google Tag Manager, Google Search Console) oraz wtyczki, które mogą zbierać dane, trzeba zweryfikować i ponownie zaimplementować (najlepiej przez Google Tag Manager), aby wszystko było zgodne z nową polityką, a reklamy oraz przede wszystkim Google Analytics mógł zbierać prawidłowo wszystkie dane.